11 februari 2014

DDR buffetwagon wordt veganistisch restaurant


Eindelijk gaat een lang gekoesterde wens van Hans Kervezee van Stichting Proefhof in vervulling: een restaurant waar uitsluitend plantaardig biologische maaltijden worden gekookt en geserveerd.
Al jaren had Hans een optie op een buffetwagon van de voormalige Deutsche Reichsbahn. Dat moest het worden: een restaurant in een nostalgische treinwagon in de Agniesebuurt.

Hans: 'Het idee was eerst om de buffetwagon op de Hofbogen neer te zetten. Maar dat was niet mogelijk omdat het dak niet klaar was. Uiteindelijk heeft Paul Elleswijk van Havensteder enorm veel moeite gedaan om samen Jacco Bakker van de Deelgemeente Noord hier de vergunningen voor te krijgen.'

De wagon mag de komende vijf jaar op het voormalige Palace terrein blijven staan. Daarna zal naar een andere lokatie moeten worden uitgekeken.

De wagon moest beslist op rails geplaatst worden. Dus liet Hans afgelopen najaar een lange bak aanleggen door firma van Dijk, waarin de rails geplaats moesten worden. In de bak werden aan- en afvoerleidingen voor het restaurant aangelegd en het geheel werd afgedekt met zand. Omwonenden vroegen zich al snel af waar die lange zandbak voor diende.

Alles is op de centimeter uitgerekend en getekend.

Twee maanden later wordt het wel duidelijk: stukken spoorrails op bielzen worden met een lange oplegger aangevoerd. Ap Mulder van firma de Haan is met zijn collega's uren bezig om de rails pasmaat te leggen.



Uiteindelijk worden twee roestige onderstellen op hun plaats gezet op de rails. Nu is het afwachten of het gaat lukken om de buffetwagon ter plekke te krijgen.



Pinar Coşkun, die samen met Hans het restaurant gaat runnen, vertelt Marijke Staessens van Stichting Proefhof wat er gaat gebeuren: morgen wordt hier de treinwagon geplaatst!

Op 16 januari om 7 uur 's ochtends staat de enorme treinwagon op een oplegger op het voormalige Palace terrein. De chauffeur Ap Mulder van firma de Haan slaapt nog.


Hans komt aanlopen en vertelt over het transport afgelopen avond: 'Het was een heel spektakel om met deze 26 meter lange buffetwagon door smalle straatjes hier terecht te komen. Maar we hebben een fantastische chauffeur, die het ongelooflijk goed heeft gedaan. Aan belangstelling heeft het niet ontbroken, ook al was het laat op de avond.'


Om half 8 komen twee hoogwerkers om de wagon te takelen.


Op dat onderstel moet straks de wagon staan.

Prepareren van één van de beugels waaraan de wagon komt te hangen.


De kist met 'spanbandjes'.




Twee uur later hangt de wagon in de takels.

Voor het zover is, nemen we met Hans en Pinar een kijkje in de buffetwagon.


De buffetwagon uit 1980 is van de Deutsche Reichbahn (DB) van de voormalige DDR. Na de eenwording van Duitsland in 1989 werd een groot deel van het treinmaterieel van de DB afgedankt. Een deel kwam terecht in openluchtmusea. Deze wagon met 44 zitplaatsen verkeert nog in originele staat. In de wagon hangt zelfs nog de landkaart van de DDR.




In de wagon staan nog kopjes en peper- en zoutstelletjes op tafel. Die zijn nog van de oude eigenaar.
De buffetwagon heeft in Uden als restaurant gedraaid. Daar moest hij weg omdat het stadscentrum anders werd ingedeeld en werd toen te koop aangeboden.


Hans: 'De bedoeling is dat we hier een fantastisch plantaardig biologisch restaurant gaan starten. We gebruiken geen dierlijke producten. Het is een verlengstuk van de KookMetMijMee studio (red.: zie de foto hieronder), waar Pinar de afgelopen jaren heel veel basisschoolkinderen heeft leren plantaardig te koken.'




Pinar: 'Wij willen het voedselbewustzijn onder jongeren vergroten en vooroordelen over veganistisch koken wegnemen door met ze te koken en te proeven. De reacties zijn zeer positief. Met het restaurant willen wij nu nog meer mensen bereiken.'

 Een naam is al bedacht voor het restaurant: Gare du Nord.

Hans: 'Wij gaan de trein wel een nieuwe look geven. Firma de Beuk gaat een nieuwe keuken plaatsen. Het interieur van de wagon wordt verbeterd door Marco de Bloeme van ID Fabricage en Marcel Vroon van Binnenruimte. De buitenkant wordt door Aart van Asseldonk helemaal gestyled.'

De voormalige keuken zal geheel verbouwd worden.

Voor het takelwerk eerst nog even koffie.

Een laatste controle.

En takelen maar.



Beide kraanbestuurders worden via een portofoon aangestuurd.


Leerlingen van de naastgelegen Horeca Vakschool komen nieuwsgierig kijken naar de buffetwagon.
Het ligt in de bedoeling dat Gare du Nord ook met de nabij gelegen Horeca Vakschool gaat samenwerken.


Voor de trein wordt een terras aangelegd, grenzend aan een tuin waar al verschillende fruitbomen zijn geplant.





Het blijft een apart gezicht zo'n treinwagon midden in de wijk.

Maaltijden zullen onder andere bereid worden met groente uit de aanliggende tuin en uit de permatuin van de Stichting Proefhof aan de Vijverhofstraat die mede door ouders en kinderen uit de buurt wordt onderhouden in het kader van het project 'Oogstmetmijmee'.

Als onderdeel van 'Oogstmetmijmee' hebben kinderen ook geveltuinen met eetbare planten en kruiden aangelegd in de Agniesebuurt om zo hun kennis over de voedingswaarde van planten te vergroten en het aanzien van de straat te verfraaien'.

Voor 'Oogstmetmijmee' heeft Stichting Proefhof onlangs van het Rotterdamse Milieucentrum een onderscheiding gekregen.

Kinderen onderhouden de eetbare geveltuinen.


Hans gelooft dat Gare du Nord in deze buurt, die al enorm aan het opleven is door 'Roodkapje' en allerlei kunstenaarsinitiatieven, een fantastische aanvulling zal zijn.

In het voorjaar zullen het terras en de tuin worden opgeknapt en onderhouden met de mensen uit de buurt. Over twee maanden hopen Hans en Pinar dat het restaurant open zal gaan. Daarover zullen we later nog eens berichten.

Met dank aan Radio Rijnmond voor gebruik van interviews.

Foto's en tekst: Johannes Odé